Uttalelse fra landsmøte: En femte seier for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja!

Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja samlet til landsmøte, lørdag 12.oktober 2013 på Sortland, jubler over enda en seier for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja. Folkeaksjonen gratulerer alle medlemmer, støttespillere og alliansepartnere som har stått på for å sikre de verdifulle havområdene fra petroleumsvirksomhet.

Folkelig og bredt engasjement

Nasjonale og regionale meningsmålinger gjennomført i forkant av stortingsvalget viser at det fortsatt er et stort folkelig engasjement og et flertall mot oljeboring i havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Dette folkelige engasjementet kombinert med et bredt nettverk av engasjerte støttespillere innenfor reiselivsnæringen, fiskerinæringen, næringsmiddelindustri, miljøbevegelsen, politiske partier og flere gjør at Folkeaksjonen kan vinne enda flere seire i tiden som kommer.

Folkeaksjonen jobber videre

Siden Folkeaksjonens begynnelse med lokale aksjonsgrupper i 2006 har vi vunnet flere store seire og bevist for omverden at det nytter med et bredt og folkelig engasjement. Fremdeles er det behov for en sterk og stor Folkeaksjon som engasjerer, sprer kunnskap og samler det brede engasjementet for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja. Landsmøtet har vedtatt en ambisiøs arbeidsplan for det neste året. Folkeaksjonen skal blant annet fremheve og synliggjøre betydningen av bærekraftig næringsutvikling for regionen Lofoten, Vesterålen og Senja, sikre et bredt engasjement og sterke nettverk og sørge for flere medlemmer til organisasjonen.

Folkeaksjonen har seiersoppskriften for å vinne igjen. Folkeaksjonen har hele tiden basert sitt arbeid på kunnskap og erfaring. Alle de miljøfaglige ekspertene fraråder oljevirksomhet i dette havområdet og fiskerne har fått oppleve hvor kraftig seismikk reduserer fangstene. Det gir et solid og trygt grunnlag til å være krystallklar i mot oljevirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Folkeaksjonen er strålende fornøyd med fem seire, men legger ikke inn årene av den grunn. Så lenge det er interesser som vil åpne for oljeboring i torskens fødestue vil vi kjempe videre.