Er kunnskap et problem for demokratiet?

Det skal nå gis høringsinnspill til oppdateringen av forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten. Flere faglige rapporter er lagt fram; kunnskap som er nødvendig og ei forutsetning for ei forsvarlig behandling.Det er nå viktig å gi innspill til spørsmål om fiskeri, sameksistens, arealkonflikt, seismikk, oljevern, beredskap, risikovurdering og erfaringer på norsk sokkel og katastrofen i Mexico-golfen.

Arbeidet med forvaltningsplanen er idag på dramatisk måte innhentet av tragedien i Mexico-golfen. Vi vet ikke hva som gikk fryktelig galt og heller ikke omfanget av akutte og langsiktige virkninger. Men vi vet at dette må føre til konsekvenser også for aktiviteten på norsk sokkel.
 
Dette må nå bringes inn i det videre arbeidet med forvaltningsplanen. Slik siste tids hendelser har utviklet seg, forventer vi sterke politiske krav om en grundig gjennomgang av ulykken, spesielt i forhold til oljeboring i nord. Det blir i denne sammenheng malplassert å kreve konsekvensutredning, som ikke er et krav om kunnskap, men et rop etter olje.
 
Ei konsekvensutredning etter petroleumsloven kan ikke gi oss den kunnskapen vi trenger. Konsekvensutredninga som nå utspilles live i Golfen, er den realitet regionrådet og Solsvik må ta inn over seg. Eller er det slik at kunnskap er en fare for demokratiet, slik Solsvik spør i tidligere avisinnlegg?
 
Oljedebatten kan ikke opplyses med konsekvensutredning basert på petroleumslovens § 3-1 slik regionrådet later til å tro. Loven regulerer selve åpningsprosessen. Derfor er krav om konsekvensutredning et krav om å åpne for oljeboring.
 
Første setning i den paragraf Vesterålen regionråd legger til grunn for sitt vedtak, lyder slik:
"Petroleumsloven § 3-1 regulerer fremgangsmåten for å åpne nye områder for tildeling av utvinningstillatelser, såkalt åpning av område."
Videre beskrives de ulike fasene i åpningsprosessen.
DET ER DETTE REGIONRÅDET KREVER!
 
Ei konsekvensutredning vil heller ikke gi svar på om det skal etableres ilandføringsanlegg. Konsekvensutredning omhandler letefasen, IKKE driftsfasen.
Driftsfasen utredes i medhold av petroleumslovens §§ 4-2 og 4-3 og er basert på leteresultater. I lovteksten står det slik:
 
"Før en har åpnet et område for petroleumsvirksomhet, vet en imidlertid lite om selve driftsfasen. Det følger på denne bakgrunn av forarbeidene at hovedfokus i en utredning etter petroeumslovens § 3-1 vil være på letefasen - herunder boring av letebrønner. De konkrete feltutbyggingene vil konsekvensutredes på et senere tidspunkt, og da i medhold av lovens § 4-2 annet ledd."
Derfor er ikke konsekvensutredning et rop om kunnskap, men et rop om olje.
 
I forbindelse med innspill/høring om oppdateringen av forvaltningsplanen, ber vi kommunestyrene i Lofoten, Vesterålen og Senja samle seg i krav om en grundig kunnskapsinnhenting fra ulykka i Mexico-golfen og at denne kunnskapen innarbeides i planen slik at lignende katastrofer ikke skjer i nord.
Den formelle høringsfristen kreves justert i forhold til tida som er nødvendig å bruke til dette arbeidet.
Vi ber også kommunepolitikerne gi innspill/uttalelse om fiskeri, sameksistens, arealkonflikt, seismikk, oljevern, beredskap, risikovurdering og erfaringer fra norsk sokkel.
 
Bare kunnskap kan ta vare på vår felles framtid!
 
 
Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja
 
    Andøy lokallag v/styret